Het Oosterhuuzens Dialectkoor is opgericht op 8 maart 2005 in Oosterhuizen, een dorp op de Veluwe.

Het initiatief voor de oprichting van het mannenkoor is genomen door Klaas Berends uit Oosterhuizen en (oud-voorzitter) Martien Kobussen uit Loenen, die beiden het behoud en het promoten van de streektaal op de Oost-Veluwe voorstaan.  Het koor telt thans ca 60 leden.

Het Oosterhuuzens Dialectkoor zingt populaire Nederlandse of buitenlandse liedjes die zijn “vertaald” of bewerkt in het Oost-Veluws dialect. Het koor zingt dus uitsluitend in het dialect. Alle liedjes hebben de tekst van de streektaal die gebruikt wordt op de Oost-Veluwe. In Nederland zijn maar een paar koren die uitsluitend in het dialect zingen. In dat opzicht is het koor uniek te noemen.

Het koor staat onder leiding van dirigent Theo Uijttenboogaart.
Voor de muzikale ondersteuning zorgen Harry Kaal (muzikaal leider), Lenie Berger en Gob Lorenz (beiden accordeon),  Jaap Wolters (slagwerk) en Erik Zwartjes (gitaar).

Het koor heeft een uitgebreid repertoire van liedjes, waarvan de dialecttekst meestal door eigen leden is gemaakt of bewerkt.

Het Oosterhuuzens Dialectkoor is een koor waar gezelligheid de boventoon voert, maar waarbij het koor door zang en uitstraling tijdens optredens ook goed voor de dag wil komen. Kenmerkend voor het koor is het enthousiasme waarmee de liedjes bij een optreden ten gehore worden gebracht. Om die reden wordt het koor veel gevraagd in de regio Stedendriehoek voor optredens in zorginstellingen en bij evenementen. Er zijn per jaar ongeveer 10 optredens.
Een van de hoogtepunten is de jaarlijkse uitvoering van het koor.
In het menu "Recente optredens " zijn foto's te zien van de optredens van het koor.

Veel voldoening beleven de koorleden vooral ook de optredens van het koor voor de bewoners en cliënten van de zorginstellingen in de regio. Inmiddels hebben zeer veel van de zorginstellingen in de regio rond Apeldoorn en Deventer het Oosterhuuzens Dialectkoor een of meerdere keren op bezoek gehad.

Het koor heeft op 16 april 2010 de eerste CD uitgebracht, met als titel "Mien Veluweland". Op deze CD staan 18 liedjes. Deze CD is inmiddels uitverkocht.
Op 24 april 2015 is een tweede CD uitgebracht, met als titel: "Mag er best wèzen". Op deze CD staan 20 liedjes.

Het Oosterhuuzens Dialectkoor repeteert om de twee weken (oneven weken) op donderdagavond van 20.00 uur tot ca. 22.00 uur in het dorpshuis van Oosterhuizen.

Boek over het Oosterhuuzens Dialectkoor

Ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan van het Oosterhuuzens Dialectkoor is er een boek uitgebracht:
Het Oosterhuuzens Dialectkoor - 15 jaar zangplezier.
Het boek beschrijft de oprichting, de repetities en de derde helft, de optredens, de uitvoeringen, de feestjes, enz. van het koor.
Ook alle liedjes met eigen teksten staan in het boek vermeld.

Het koor in de beginjaren.

Privacyverklaring

Het Oosterhuuzens Dialectkoor verspreidt via deze website beeldmateriaal (foto’s of video’s) van optredens of andere evenementen van het koor. Op dit beeldmateriaal zijn in veel gevallen behalve koorleden ook toeschouwers in beeld gebracht. Het kan voorkomen dat iemand uit het publiek herkenbaar in beeld is gebracht. Een herkenbaar in beeld gebrachte persoon heeft te allen tijde het recht om zich te verzetten tegen publicatie van dergelijke beelden. Het Oosterhuuzens Dialectkoor zal in dat geval direct gehoor geven aan een verzoek (te richten aan de secretaris van het koor) om de betreffende beelden te verwijderen van de website.
Het Oosterhuuzens Dialectkoor wil op die wijze de privacy borgen van leden/personen die dergelijke publiciteit willen vermijden en het koor zal zorgvuldig omgaan met eventuele klachten en verzoeken op dit punt.